Det er ironisk at de samme folka som gnåler over CO2-utslipp, menneskeskapt global oppvarming og jordens undergang, samtidig er de som vil subsidiere verdens største bilprodusenter for å bevare arbeidsplasser. I kampen mellom fagforeningssterke arbeidsplasser og miljø vil arbeidsplasser ofte vinne.
Nyhetsredaktør i NA24, Sigvald Sveinbjørnsson, kommenterte akkurat på TV2 Nyhetskanalen at de store bilgigantene i USA har blødd penger i flere år. Finankrisen kommer i tillegg til at de amerikanske bilprodusenter ikke har tatt signalene fra markedet på alvor. De har fortsatt å produsere bensinslukende monstre samtidig som bensinprisen har vært rekordhøy og latt være å gjennomføre nødvendige og omfattende omstruktureringerm mens markedet var godt. Nå trygler de om at skattebetalere og livskraftige bedrifter skal redde dem ut av sitt økonomiske uføre. På forhandlingsbordet ligger flere hundretusen arbeidsplasser.
Les også: Nå parkeres SUV'en
At den amerikanske kongressen, med republikanerne i spissen, har stemt nei til redningspakken er bra. La ulønnsomme bilprodusenter gå konkurs, sa økonomiprofessor ved UiO, Helene Ulltveit-Moe til Nettavisen. Kriser kan bidra til å bringe verden fremover. Gjennom at gammel industri og ineffektive bedrifter går overende, kan nye og bedre løsninger se dagens lys. Det er ikke fornuftig å ta penger fra livskraftige industrier og skattebetalere generelt for å holde noen industrier kunstig i live. Like lite som det var lurt å oppmuntre banker til å gi boliglån til lånetakere med dårlig betalingsevne gjennom statlige garantier og politiske føringer. Man skulle jo tro at det var ganske innlysende nå, men åpenbart ikke.
Konkurser og økonomiske nedgangstider er faktisk en del av markedsøkonomiens måter å justere seg på.
Noe helt annet - det er interessant å se hvor villige politikere er i forhold til penger til redningspakker for en økonomisk krise, i forhold til å unngå verdens undergang.
Skal bli spennende å se hva som skjer når enkeltpersoner og bedrifter både må regne med færre inntekter i forbindelse med finanskrisen, samt økte utgifter for å betale for redningspakker både for finanskrise og den påståtte klimakrisen. Da kan vi både snakke om forlenget krise, redusert innovasjon og manglende økonomisk vekst. Sånn går det når politikere skal korrigere feil som var politisk styrt til å begynne med.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Popular Posts
-
Τι αλλάζει σε βαθμούς, μισθολογικά κλιμάκια και αποδοχές! Ολόκληρο το νομοσχέδιο για το νέο μισθολόγιο-βαθμολόγιο και την εργασιακή...
-
Politikerne i Strømstad har antakeligvis et lite lager av champagne hjemme for å feire hver gang norske politikere snakker høyt om skatter o...
-
أظهرت برقيات دبلوماسية أميركية نشرها موقع ويكيليكس خلافا في وجهات النظر بين واشنطن والقاهرة بشأن تطوير مهمة الجيش المصري مع اصرار القيادة ال...
-
Norge står for 97%, eller om lag 10 milliarder kroner, av støtten EØS-landene gir til nye EU-land, samt Hellas, Portugal og Spania. Blant an...
-
كشفت الوثيقة رقم10DAMASCUS100 بتاريخ 3 شباط 2010، تأكيد دبلوماسيين عرب وأجانب في دمشق، قلق أركان السفارة الإيرانية في سوريا وانزعاجهم من الا...
-
Nei, det er ikke mer mas om klima. Det er mer mas om datalagringsdirektivet. NAVs høringsuttalelse var overraskende kritisk lesning ut fra a...
-
På det beryktede landsmøtet til FrP i 1994, på folkemunne kalt Dolkesjø, var det satt av tid til en to timer lang debatt om EU. Debatten kom...
-
Η ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΙΚΟΥΔΗ KATERINA STIKOUDI Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1985 και τη γοήτευε από μικρή ο μαγικός κόσμος της showbiz. Είναι φοιτή...
-
Marianna Ntouvli-Μαριάννα Ντούβλη Γεννημένη στις 21 Αυγούστου του 1982 στην Ηρώδου Αττικού, η μελαχρινή τότε Μαριάννα Ντούβλη μεγάλωσε σε α...
-
Η Ελένη Φιλίνη Eleni Filini είναι Ελληνίδα ηθοποιός. Γεννήθηκε στις 7 Μαΐου 1954 στην Αθήνα. Σπούδασε στη σχολή Θεοδοσιάδη και τη Σχολή Α...
No comments:
Post a Comment