Think selv

Think er satt under offentlig administrasjon etter at de for tredje gang kjemper mot konkurs. Regjeringen har ikke kjøpt argumentasjonen om at de denne ganger er ofre for finanskrisen og har valgt å ikke stille statlige garantier for videre drift.

I 1999 kjøpte Ford Think for rundt 180 millioner kroner, men solgte i 2003 selskapet videre til det sveitsiske firmaet Kamkorp for bare én dollar. I tillegg til et nesten ferdigutviklet elbilkonsept med fabrikk og kompetent arbeidskraft som Ford hadde investert rundt en milliard kroner i, fikk Kamkorp 125 millioner kroner innskutt som egenkapital fra Ford. Selv ikke de klarte å få selskapet i gang.

Deretter skapte Petter Stordalen store overskrifter da han gikk inn med sitt overbevisende miljøengasjement for å redde selskapet. Nå forsøker han å redde investeringen ved å be om penger fra staten og sende regningen til skattebetalerne. Selv sier Think at de har søknadene klare for de offentlige støtteordningene som Innovasjon Norge og Investinor, som igjen åpnes 1. januar.

Det snart tyve år gamle selskapet har i løpet av de årene de har eksistert ikke klart å verken oppfylle krav til lønnsomhet eller produksjon, og har heller ikke blitt en markedssuksess til tross for at de som bruker bilen kan bruke kollektivfeltet, slipper bompenger, årsavgift, engangsavgift eller vrakpant. Allikevel er bilen rådyr i bruk.

Think er ikke viktigere enn andre bedrifter og, som Elin Ørjasæter skriver, bør ikke reddes:

- Det vil ta Toyota nøyaktig ti minutter å lage en bedre el-bil enn Think den dagen de er interessert» sa E24s sjefredaktør Per Valebrokk på Dagsnytt atten.

Da ser jeg heller frem til det.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Followers